2014. december 12., péntek

Az állami támogatás a költségvetésünkben

Egy facebook-os gondolatcsere közben ígértem, közérthetően bemutatom a címben foglaltakat ezen a helyen. Hát elhamarkodottan ígértem. Ugyanis nagyon kevés adatot tudtam megtalálni ahhoz, hogy egy illendő alapossággal szemléltessem költségvetésünk nehézségeit. Amint megjelenik valami hiteles információ ezt a durva becslést innen leveszem, ha kell, kicserélem.
Eleve az államháztartás rendszerét sem tudtam láttatható módon megtalálni. Aszófő egyik, 2013. évi testületi ülésén mutatott be egy eléggé áttekinthető leiratot. (Ide kattintva eléri a részletes leírást).
A következő táblázat az aszófői leiratot követi, a 2015-ös számok állítólag alig változtak valamit. Különösen ahhoz képest, amilyen pontossággal meg tudtam becsülni a szükséges hazai paramétereket.A táblázatra kattintva olvashatóra nagyíthatja.
Azonban ennek a hozzávetőleges táblázatnak is van számos tanulsága.

1. Elment az a hajó, hogy a településre bejelentkezett lakók száma szerint pótoljuk azt a bevételkiesést, amit az egykor 2/3 üdülőtelek arányból számunkra keletkezett, és mintegy 22 éven át fennállt. Most az állam határozza meg mire, mennyit illik költenünk. Pontosabban ő mennyit ad hozzá. Ha többre van szükségünk, nem akadályozza meg, hogy bevételre szert tegyünk.
Terület és utcahossz szerint adja a támogatást. Hogy eddig nem építettük meg az útjainkat, azzal nem foglalkozik. Az üdülőket külön dotálja. Azonban a kivetett idegenforgalmi adó alapján. Aminek kellő érvényesítésével ugyancsak jótékony nagybácsi módjára csínján bántunk a 22 év alatt.

A lakosság létszáma szerinti juttatás I/c. és IV. sorok szerint mintegy 15 MFt. Legfeljebb ennek jönne a duplája, ha minden ingatlan lakott lenne üdülő helyett. (Lehet, hogy egyszer ez is jól jönne? De akkor megint több éves lemaradásban leszünk.)

2. A működési támogatással ellátott hivatali dolgozók létszámát is az állam határozza meg, a jóváhagyott létszám értéket nem tudom. A ténylegeset sem. A fejenként 4,58 MFt/év/fő-t úgy kell tekinteni, hogy az bérköltség. Ez átlagosan közelítőleg 300 eFt/hó bruttó és 192 eFt/hó nettó bért fedez. Számolás innen: http://www.cvonline.hu/salary-calculator
3. A lakosságszám alapján hozzánk rendelt kulturális költségelismerés (IV. sor) gyakorlatilag 1 fő hivatali dolgozóval egyenlő. Nálunk ez négy személyre juttatódik.
4. Az általános materiális támogatás tehát (a polgármesteri hivatal bére nélkül) 30 MFt.
Az ezen túlmenően igényelt anyag jellegű ráfordításokat, munkálatokat, fejlesztéseket az adóbevételből kell fedezni.

Hogy a 30 MFt egy évre sok, vagy kevés, az alapján tudhatjuk megítélni, hogy
- benne a közutak fenntartására m-enként 150 Ft jut (az országút kátyúzása 6000 Ft volt, 8 m szélességben, azaz 20-40 évente telne ilyen szintű felújításra),
- a 2013. évi jóváhagyott beszámolóban a költségvetésünk főösszege 420 MFt volt. Igaz, nem tudom, volt-e benne iskola, vagy sem. Azt viszont mondhatjuk, hogy a falu materiális fenntartását az állam a helyi költségvetésünknek kevesebb, mint 10 %-ában finanszírozza,
- az adóbefizetések elmaradása kb. 80 MFt,
- a strand költségvetése 180 MFt, de a 40 éves, 100 MFt-os kút felújítására nincs tartaléka.
- a Vízilabda Akadémiára felveszünk 40 MFt hitelt, de abból bevétel nem lesz.


Ma jelent meg az origo.hu-ban, hogy a települések üsszességében 781 mrdFt-ot, átlagosan 250 MFt-ot kapnak az államtól. De ebben benne van a hivatali, óvodai dolgozók fizetése, szoc.pol. stb. Hogy mi pontosan mennyit kapunk, azt majd a beígért nyilvánosság keretében egyszer csak megtudjuk képviselőinktől.
Az átlagos lélekszám pedig 3170 fő településenként, tehát közel átlagosak vagyunk.
Az origo.hu "Durván eladósodtak az önkormányzatok" című cikkéhez még annyit tennék hozzá, hogy két évvel ezelőtt, amikor kitalálták az önkormányzatok adósság konszolidálását, azonnal megírtam, hogy ezzel csak a felelőtlenségüket betonozzák be. Lásd: http://mittelwelt.blogspot.hu/2012/10/mazli.html

Dr. Tóth Béla 2012.12.12.