2014. augusztus 30., szombat

Ami könnyen jön, az könnyen megy?


Mindenekelőtt hatalmas köszönet a KÓPÉ-ÚVSE-nek és Kemény Dénesnek, úgyis mint állampolgár, és úgyis mint leányfalusi. Minden múltbéli és jelenlegi törekvésük igazolható a gyerekek és Leányfalu érdekében.
Nem ők tehetnek arról, hogy a képviselő testület  az együttműködés során laikusként, figyelmetlenül, a hűtlen kezelés határait súrolva jár el.
A korábbi, sátras szerződés is mélyen sértette a Leányfalu Termálfürdő Kft érdekeit. Annak megkötésénél még nem voltam  jelen, de a súlyos jogi hibák a szauna szerződésében megismétlődtek. A részletekre itt nem lenne türelme az olvasómnak, ezért csak két dolgot említek.
Ha véletlenül törvénytelen módon viselkedne a partner, akkor is csak úgy szabadulhatunk tőle, ha piaci áron megvesszük az  ingatlanokat, költségvetésünket felborítóan (a sátort is annak lehet tekinteni, hiszen máshová nem lehet felhasználni). Szerencsénkre mind a KÓPÉ, mind a Szauna nagyon tisztességesek. De az írásbeliségre nem a becsületes emberek miatt van szükség!
Azzal utasította el a polgármester a kritikámat, hogy a szerződést ügyvéd felülvizsgálta, én pedig ilymódon laikusnak számítok. Később ügyvédi javaslatra be is perelt rágalmazásért, és mindkét fokon, laikusként meg is nyertem. Erre van képük azt híresztelni, azért, mert éppen átszervezték a bíróságot.
Ami jogi hiányosság az áprilisi ülés döntéséből is kikiabál, az elsősorban az, hogy a döntés nem rendezi a 700 milliós vagyonelem:
- tulajdonviszonyait,
- részletes használati megosztását,
- üzemeltetési vonzatait (felelősség, személyzet, költségek)
- karbantartási, értékcsökkenési gazdasági körülményeit.
Szakszerű hozzáállás esetén ennek az első döntésnek ilyen településfejlesztési alapelemeket kellett volna rendezni, nem pedig valami háromszori tervtanácsi erőlködéssel elhúzni az utolsó beadási határidő utánra a döntést.

1. A KÓPÉ számára előírt pályázat beadási határidő április 30. volt, az itt tárgyalt jegyzőkönyv az április 30-án késő délután kezdődő ülésről készült. Ahol kiosztották a tervtanács anyagát, ami nincs mellékelve a jegyzőkönyvhöz. Így nincs lehetőségünk kellő alapossággal megítélnünk, megvitatnunk a kialakult helyzetet.
Annyi biztos, hogy az "ajándék" beruházásról szóló kormányzati döntés még szeptemberben,  a jelen testület fény-, és döntéskörében keletkezik.
Ha az "ellenzék" szólni merne ellene, akkor kikiáltják rosszakarónak. Ugyanúgy, mint Orbán Viktort, azért mert visszautasított előnytelen csatolásokat tartalmazó támogatásokat!
Mint mondottam, nincs lehetőségünk mértékadó részleteket ismernünk a döntés "előkészítés"-ből (előkészítetlenségről), ezért csak aggály szinten tudok néhány fontosabb dolgot megemlíteni:
- ezidáig sem volt üzleti terve a fürdőnek, de az új felállás gazdasági kihatásait a közgazdász ügyvezetővel legalább vélemény szinten elemeztetni kellett volna, noha egy ütőképes vezetőtől egy alapos hatástanulmány is elvárható lenne,
- a homokos területre tett lelátó végképp el fogja takarni a strand vonzó látványát,
- első ütemben bővítik a medencefelületet, miközben a kiszolgáló létesítmények a jelenlegi állapothoz sem elegendőek (majd a föld alá süllyedtem, amikor az amerikai férfi, női válogatottat fogadtuk a rákosista időkben is elavultnak számító, elhanyagolt öltözőkbe)
- mi van akkor, ha nálunk is feltúrnak mindent , mint Lepencén, vagy mint a körház, és úgymarad, hiszen itt ment el a római őrtorony mellett a római út,
- a második ütemről (támogatás elnyeréséről?) jövő év áprilisában ad be pályázatot ismét a KÓPÉ, a még nagyobb, 400 milliós finanszírozást teljes egészében saját erejéből majdan begyűjtve,
    -- ezzel húzta el az időt a tervtanács,
    -- mi van, ha nem nyer a KÓPÉ?
    -- kinek lesz pénze a kiszolgáló létesítményeket felbővíteni, hová?
    -- az építkezés miatt elveszítjük a strand legjobban fizető bérlőit, a Ladik vendéglőt, a Fittness-t, hiszen ha elmennek, az újraépítendő ügyfélkörüket nem fogják ismét szétzilálni,
    -- milyen módon tudjuk biztosítani 15 évre a majdan megfogalmazandó sportkiszolgálási körülmények fenntartását, amikor az üzleti érdeket is fog kiszolgálni, a Fittness, a büfék bevétele is a KÓPÉ-é lesz, stb.

2. "A sporttámogatási törvény előnyeit" "társasági adókedvezmény" akarják kihasználni.
a) A társasági adó általában is csekély egy-egy vállalkozásnál még akkor is ha nem játszanak adóelkerülésre.
b) A KÓPÉ és a fürdő egy parányi vállalkozás, aminek költségvetésében nem számottevő. A fürdőnél 2013-ban: a 330 ezer forint adóalapja, és 70 %-a.
c) Ezzel magyarázni 700 milliós beruházást nevetséges. Még a 40 MFt önkormányzati ráfordításra nézve is a megtérülési idő 120 év.
d) Ennek a résznek az értéke, hogy nem zengedez bevételnövekedésről, megmarad a jó hírünk keltése feltételezésnél.
e) A 700 milliós érték amortizációja jó esetben is 35 MFt többletet jelent évente, miközben a jelenlegi vezetés a jelenlegi 17 milliót sem tudja kigazdálkodni, miközben az 50 éves, 100 milliós termálkút felújítási alapjában továbbra sincs egy fillér sem. Nagyon sokszori követelésem ellenére.

3. Egy újabb nyitott medence üzemeltetése a strand egészének gépészeti rekonstrukciója nélkül rendkívül megterheli a termálvíz csúcsfogyasztást, és személyzeti kiszolgálását. Ugyanis a meglévő öt medence gépészete összehangolás nélkül lett megépítve. A kútnál volt gáztalanító tartályok esztelen elbontása miatt korlátozott szállítókapacitás révén hűvös éjszakákon, a gépész személyzet kézi szabályozásával a medencék hőntartása jelenleg is csaknem megoldhatatlan .

4. Majd minden képviselőnek voltak aggályai, ennek ellenére egyhangúlag megszavazták.

5. Környezet és Energia Operatív Program keretében ismét lett volna lehetősége ugyanannak az önkormányzati stábnak a Faluházat és a Polgármesteri Hivatalt a fűtési költségek alól mentesítenie termálvízből, aki a Faluház felújításakor ezt nem lépte meg, illetve nem lépte meg ezt a bevételi lehetőséget a benzinkút, a CBA felé.
KEOP-2014-4.10.0/F "Önkormányzatok és intézményeik épületenergetikai fejlesztése megújuló energiaforrás hasznosításával kombinálva a konvergencia régiókban"
150 MFt vissza nem térítendő támogatás.

Dr. Tóth Béla 2014.08.31.
Kattintson  ide, vagy fent a "Melléklet" fülre az áprilisi jegyzőkönyv fénymásolatának megtekintéséhez. Érdemes elolvasni a két oldalnyi szöveget, annak megítélésére, hogyan történnek nálunk a milliárdos nagyságrendű döntések. Különösen a választások évében.